13)SAKIT KEPALA KRONIK (MAIGRAIN)

MIGRAIN antara penyebab kepada sakit kepala yang berulang. Kadangkala ia boleh dielakkan dan ada ketika perlu melalui ‘teknik’ tertentu untuk mengelakkannya.Migrain boleh berlaku lebih kerap jika adanya faktor pencetus:

1. Makanan:

Alkohol, buah-buahan sitrus, kafein (kopi, teh), makanan yang mengandungi tyramine (keju, yogurt, kacang dan sebagainya)

2. Persekitaran:

Merokok atau bilik yang berasap rokok, cahaya terang seperti skrin yang terang atau cahaya yang berkelipan dari televisyen, bunyi bising dan bau yang kuat contohnya minyak wangi.

3. Psikologi: Kemurungan, cemas, marah, keletihan, tekanan dan sebagainya. Sesetengah serangan sakit kepala tidak berlaku semasa pesakit mengalami tekanan, tetapi berlaku apabila pesakit berada dalam keadaan yang relaks, sepertimana yang dipanggil ‘migrain hujung minggu’ (weekend migraine).

4. Ubat-ubatan: Rawatan hormon, sesetengah ubat tidur dan ubat perancang keluarga.

5. Lain-lain: Haid, pertukaran masa tidur, putus haid

Namun begitu kesan daripada faktor-faktor di atas mungkin tidak sama bagi semua pesakit, contohnya untuk sesetengah pesakit serangan migrain tidak menjadi lebih kerap walaupun mereka mengambil keju dan coklat.

Migrain yang jarang berlaku:

a. Migrain semasa haid (Menstrual migrain)

Migrain yang hanya berlaku sekitar haid, tetapi tidak menyerang pada masa-masa lain.

b. Abdominal migraine

Biasanya berlaku pada kanak-kanak. Serangan adalah dalam bentuk sakit perut selama beberapa jam tanpa sakit kepala.

c. Ocular migraine

Ia menyebabkan kehilangan semua atau sebahagian daripada penglihatan pada sebelah mata, atau kadang-kadang pergerakan mata yang tidak normal.

d. Hemiplegic migraine

Serangan dalam bentuk sakit kepala dan lemah pada satu belah badan. Ia boleh menyebabkan kekeliruan dengan angin ahmar (strok).

e. Basilar-type migraine

Tanda-tandanya termasuk sakit pada bahagian belakang kepala dan aura yang luar biasa contohnya menjadi buta secara sementara, imej berganda, pening yang memusing, dengung, pertuturan yang tidak jelas dan pening kepala.

Seseorang dikategorikan sebagai menghidap migrain berdasarkan gejala-gejala yang khas seperti di atas.

Rawatan

Rawatan migrain boleh dibahagikan kepada rawatan akut dan rawatan pencegahan.

a. Rawatan akut:

Tujuan rawatan akut ialah untuk memberikan kelegaan yang segera. Ubat penahan sakit haruslah diambil secepat mungkin apabila tanda-tanda sakit kepala baru bermula. Contoh-contoh ubat penahan sakit ialah paracetamol (Panadol), mefenamic acid(ponstan), ibuprofen, diclofenac(voltaren), naproxen(synflex) dan sebagainya.

b. Rawatan pencegahan

Rawatan pencegahan membantu untuk mengurangkan tahap kesakitan serta kekerapan serangan migrain. Ia diberikan apabila sakit kepala menjadi terlalu kuat atau terlalu kerap dan mula mengganggu aktiviti seharian atau pekerjaan pesakit. Ia haruslah diambil setiap hari secara berterusan, walaupun sakit kepala tidak berlaku pada hari tersebut. Rawatan boleh dihentikan selepas tiga atau enam bulan jika sakit kepala adalah terkawal.

Contoh-contoh rawatan pencegahan adalah: pizotifen (sandomigran), flunarizine(sibelium), propranolol, sodium valproic(epilim) dan sebagainya. Pilihan ubat adalah berdasarkan kesesuaian dan kesan-kesan sampingan yang dihadapi oleh setiap pesakit.

Pilihan lain ialah rawatan pencegahan dan pemulihan menggunakan ‘Herbs Medication’ seperti Formula Primaherbs Haritaki Plus yang terbukti berkesan dan selamat dari segi bahannya yang 100% natural dan tanpa kesan sampingan /kesan jangka panjang yang memudaratkan.

c. Rawatan tanpa ubatan

Selain mengambil rawatan ubatan, pesakit juga dinasihatkan mengambil rawatan tanpa ubatan untuk mengurangkan serangan migrain seperti ‘relaxation training’, menangani stres, mengelakkan faktor pencetus seperti cahaya yang terang, sesetengah makanan/ minuman, stress dan kurang tidur.

Komplikasi

Jarang sekali, pesakit mungkin boleh mendapat angin ahmar yang berkaitan dengan serangan migrain. Sesetengah pesakit pula mungkin mendapat serangan yang sangat teruk dan berpanjangan yang dipanggil ’status migrainosus’ yang mana ubat tahan sakit yang lebih kuat biasanya diperlukan.(Ini menyebabkan mereka menjadi kebergantungan kepada ubatan)

Serangan migrain yang kerap atau teruk boleh mengganggu kehidupan seharian. Pesakit digalakkan untuk mendapatkan rawatan bagi mengawal gejala migrain untuk menjamin kualiti hidup yang lebih baik.

Kaedah Rawatan Pilihan (Medical Option / Herbs Medicine)PrimaHerbs Haritaki Plus

Formula Primaherbs Haritaki Plus terbukti membantu mengurangkan dan merencat masalah ini dan membantu memulihkan keseluruhan sistem tubuh dan sel. Pengambilan yang betul untuk tempoh tertentu berupaya membantu memulihkan sepenuhnya tanpa risiko kesan sampingan kerana kandungan bahannya adalah 100% natural.

Kajian yang bermula pada tahun 2000 menggabungkan 2 bahan utama iaitu Athospira SP (Spirulina /sejenis alga) dan Terminilia Chibula (Sejenis herba)yang dipanggil ‘Mother Of Herbs’ oleh para saintis berjaya menghasilkan penemuan hebat membantu pemulihan banyak penyakit manusia termasuk masalah maigrain,kurang fokus dan masalah kurang daya ingatan.


BAHAN 1:
Terminalia chebula Retz. (Combretaceae) adalah pokok bersaiz sederhana yang tumbuh di alam liar di seluruh India. T. chebula telah banyak digunakan dalam perubatan Ayurveda, Unani, dan homoeopati. Buah ini telah digunakan sebagai ubat tradisional untuk ‘home remedy’terhadap pelbagai penyakit manusia.

Banyak kajian dan journal terutamanya dari perubatan Ayurvedic membuktikan keberkesanan herba ini dalam menangani masalah sakit kepala kronik (maigrain),kurang daya fokus dan ingatan malah telah digunakan sejak ratusan tahun dahulu.

Herba ini mendapat tumpuan para penyelidik kerana khasiat perubatannya yang mengandungi anti-oxidant,antibacterial,antifungal,anti-neoplastik,anti-viral,antidiabetic,anti inflammatory,cardio protective,immunomodulatory dan banyak lagi.(rujuk formula 1 KLIK SINI)Terdapat lebih 116 artikel/journal antarabangsa hasil penyelidikan berbagai Agensi di dunia.Namun fokus PrimaHerbs adalah kepada bio-efficacy dan phyto-pharmacological

BAHAN 2:

Athospira SP/ Spirulina (Folium)

Primaherbs mengandungi Spirulina yang merupkan organisma yang ringkas dan bersel tunggal yang mendapat nama daripada perkataan Latin iaitu ‘helix’ atau ‘lingkaran’ kerana ciri fizikalnya seperti satu lingkaran. Nama saintifiknya ialah Arthrospira Platensis dan tergolong dalam kelompok cyanobakteria.

Dipercayai sebagai tumbuhan hidup yang tertua di bumi, sudah wujud selama 3.6 bilion tahun. Alga biru-hijau ini diiktiraf secara global sebagai makanan semula jadi yang terunggul.

1. Kaya dengan Kepelbagaian Nutrisi dalam Nisbah yang Seimbang

Badan manusia memerlukan lebih daripada 60 jenis zat nutrien dari pemakanan harian untuk berfungsi secara optimum. Kekurangan salah satu zat nutrien mungkin akan menghadkan penyerapan zat nutrien penting lain. Dalam jangka panjang, ini akan menyebabkan ceraian rantaian nutrisi dalam badan.

Spirulina Organik kaya dengan 5 nutrisi utama seperti: protein, karbohidrat, asid lemak perlu, vitamin dan mineral serta lain-lain zat nutrien.

Ia juga mempunyai nisbah zat nutrien perlu yang seimbang untuk memaksimumkan penyerapan, menjadikannya salah satu suplemen yang paling seimbang dan lengkap di pasaran kini.

2. Nutrien Berkepekatan Tinggi

Spirulina Organik bukan sahaja mengandungi nutrien yang berbagai-bagai, ia juga mempunyai 6 nutrien komprehensif utama.

3. Alkali sepenuhnya

Keadaan badan yang beralkali mampu meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit dan membantu mengekalkan kesihatan selular. Justeru, kita perlu mengambil lebih banyak makanan seperti sayur-sayuran, buah-buahan dan susu. Tetapi tahukah anda bahawa Spirulina Organik merupakan salah sejenis makanan yang paling beralkali?

4. Sumber Protein yang Tinggi dan Lengkap

Spirulina Organik mempunyai kandungan protein tertinggi berbanding makanan lain iaitu setinggi 70%. Spirulina Organik juga merupakan sumber protein yang paling senang dicerna, yakni 12 kali lebih banyak protein boleh guna berbanding daging!

Tambahan pula, kandungan proteinnya sangat lengkap dengan 8 jenis asid amino perlu dan berbeza sekali dengan makanan lain berasaskan tumbuhan yang kekurangan satu atau lebih asid amino tertentu. Ianya juga bebas daripada kolesterol, hormon pertumbuhan, antibiotik dan lemak tepu.

5. Tinggi Kandungan Antioksida

Spirulina Organik mempunyai keupayaan antioksida yang berkesan disebabkan tinggi kandungan SOD (Super Oxide Dismutase), sejenis nutrien anti-penuaan yang sangat berkesan.

6. Amat Senang Dicerna dan Diserap

Sebagai sejenis makanan sel tunggal dengan dinding sel yang lembut (membran nipis) yang diperbuat daripada gula kompleks, enzim dan protein, Spirulina Organik amat senang dicerna dan diserap berbanding sayur-sayuran, buah-buahan dan alga serta klorela. Ciri-ciri ini membuatkan Spirulina Organik amat sesuai untuk individu yang mempunyai masalah pencernaan yang tidak baik seperti kanak-kanak dan warga emas.

KESIMPULAN:
Penemuan ini menunjukkan bahawa ekstrak hidro alkohol buah T. chebula menunjukkan keupayaan dalam mengawal,mengurangkan dan membantu memulihkan masalah disebabkan Sengugut (Dysmenhorea). Malah formula Primaherbs Haritaki Plus mengandungi Athospira SP (sejenis alga) yang merupakan super food yang memberi makanan lengkap kepada sel dan mampu memulihkan sel-sel yang rosak dalam tubuh .Gabungan dengan Terminilia Chibula pada aras melebihi 70% menghasilkan keajaiban yang luar biasa dalam membantu mengawal dan merencat symptom/kesan akibat Sengugut(Dysmenorrhea).

Ribuan pengguna / pesakkit yang mengalami masalah Sengugut (Dismenorrhea) mengakui keberkesanan formula ini.Mereka berasa lebih sihat,cergas,tenang dan yang paling penting ialah tiada/kurang kesakitan semasa haid(pheriod).Walaubagaimanapun wanita mengandung dilarang sama sekali menggunakannya.

Herbs medicine (Perubatan Herba) ini melalui proses ujian yang rumit dan terbukti berkesan dan diiktiraf serta diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM).

1)Anda boleh melihat testimoni pengguna dengan klik disini.TESTIMONI

2)Cara penggunaan / pengambilan klik sini: CARA GUNA

3)Khasiat lain berkaitan Formula Primaherbs Haritaki Plus klik sini: FORMULA1 FORMULA2

Puluhan ribu pengguna dari seluruh dunia telah menggunakan Primaherbs Haritaki Plus.Mereka sangat berpuas hati dan ternyata sangat berkesan.Lebih menarik formula ini 100% natural,tiada bahan kimia,tiada steroid,tiada kesan sampingan malah pengguna mendapat nilai tambah yang luar biasa selain merawat masalah / penyakit utama mereka.

Bagi masalah Maigrain formula ini lebih kepada fungsi membina dan memulihkan sel ,merencat sel abnormal,mengatur semula penghasilan hormon yang tidak stabil ,membaiki saraf dan menghantar O2 yang cukup kekawasan sel otak.Kandungan alga Athospira SP yang 100% alkali dalam formula ini membantu meneutralkan tubuh manusia yang mempunyai masalah keasidan yang tinggi.Keasidan menjadi sebab utama punca kelemahan sistem tubuh dan pengambilan ubat menjadi terencat atau tidak efektif .Banyak lagi khasiat yang membantu (Rujuk bahagian KHASIAT FORMULA 1 / FORMULA 2)

AMBIL PRIMAHERBS HARITAKI PLUS HARI INI JUGA UNTUK KESIHATAN ANDA & JALANI KEHIDUPAN TANPA KESAKITAN ATAU GEJALA YANG MENJEJASKAN RUTIN HIDUP ANDA.

Primaherbs Ternyata Bukan Sekadar Herba.

Share this:

Design a site like this with WordPress.com
Get started